לפתוח דלתות – עיצוב משרדים

דף ראשי / לפתוח דלתות – עיצוב משרדים
סף דור

אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר בפיתוח תרבות הארגון, קשורה לחלוקת שטחי המשרדים. תכנון חלל המשרדים הוא נושא מלהיב וחשוב, ובכוחו לקבוע כיצד מרחב מסוים ייצר תרבות ארגונית מסוימת.

חלל פתוח, חלוקה למשרדים, חלוקת חלל המבוססת על צוותי עבודה, עיצוב משרדים עם חללים מעורבים, מטבח קטן או גדול – כל אחת מההחלטות הללו, אשר קשורה ל עיצוב משרדים, עשויה להשפיע על אופן תפקודו של הארגון, הרבה יותר מהבחירה בכסאות משרד מתכווננים וארגונומיים או בשולחנות מנהלים יוקרתיים מעץ מלא.

המיתוס של ׳המנכ״ל היושב ב-open space׳ ומהו חדר ישיבות פתוח

התפיסה, לפיה המנהל הבכיר יישב בחלל פתוח בדיוק כמו כל עובד אחר, נשמעת נהדר על הנייר אבל רחוק מלהיות רעיון מוצלח במציאות. גם אם חברות גדולות כמו פייסבוק או אינטל, מתגאות בהחלטה שלהם לשמור על חלל פתוח ורואות בכך סמל לשקיפות ולנגישות, זה עדיין לא אומר שתפיסה זו של מרחב העבודה, מתאימה לכולם.

התפיסה של המרחב הפתוח, כבודה במקומה מונח, אבל מתברר כי למעשה המנהלים במשרדים עם מרחב פתוח, מעדיפים לבלות את רוב זמנם בחדר ישיבות שנותר סגור לחלוטין מאחורי דלת פנים מעוצבת ויוקרתית. תוך שהם משאירים את דלפק החלל הפתוח של המנהל, ריק לחלוטין.

זאת אומרת שבמציאות, כל הדיונים וההחלטות החשובות מתקיימים מאחורי דלת סגורה. ולמען האמת, הנגישות שמאפשר המנהל, תלויה באופי ובאישיות שלו. זה לא באמת משנה אם הוא יושב בחלל פתוח או במשרד סגור. מנהל יכול להיות נגיש מאוד לעובדים כשהוא ספון בחדרו הפרטי, ולהיות מרוחק ולא נגיש כשהוא יושב במשרד הפתוח. הכול תלוי באישיות שלו ולא במבנה החלל.

  • באופן תיאורטי, משרד מעוצב כ-open space נשמע רעיון נהדר מהסיבות הבאות:
    • אווירה פתוחה
    • נגישות לכולם
    • ניצול מיטבי של החלל

אבל למעשה, חלל פתוח מזמין רעשים שלא מועילים לדיונים וליכולת להתמקד בעבודה. המון הסחות דעת מסביב, מפריעות לריכוז.

  • באופן תיאורטי, חלל פתוח אמור לעודד עבודת צוות ודיונים פתוחים. אבל בפועל, כשקיימת אינטראקציה רבה מדי, זו הופכת לאויב הפריון. אחרת, אין צידוק לחלל הפתוח, מלבד הניסיון לחסוך כסף בשכר הדירה.

חלוקה לחדרים סגורים

חלוקת מרחב העבודה לחללים סגורים בדלתות מעוצבות יכולה להוסיף לא רק יופי ונוי לסביבת העבודה, אלא גם הבטחה למקום שקט ברוב שעות היום, שיאפשר דיונים יעילים ועבודת צוות פורייה.

כשמדובר במספר חדרים עם שולחנות משרדיים המאכלסים כל אחד קבוצה של עובדים – היתרון הבולט של פיזור צוותי עבודה קטנים בכמה חדרים, שהוא מאפשר ליצור דינמיקה קבוצתית. עמית אחד בקבוצה שהשליליות שלו בולטת באופן ניכר, לא ישפיע, והקבוצה עדיין תעבוד היטב, ממש כמו שקבוצת עובדים ותיקים תמשיך לפעול היטב כשיצורפו אליה עובדים חדשים.

בכול זאת, מעסיקים שחוו חלוקה כזאת, מעידים שעדיף היה לו החלל היה מחולק לחדרים קטנים יותר, כשבכול חדר עובד או שניים שיכולים לסגור את הדלת ולעבוד בשקט ובפרטיות.

השפעת החלל על מצבם הנפשי של העובדים

כדי להבין את ההשפעה של חלל העבודה הפיזי על העובדים, כל שעליכם לעשות זה לזכור עד כמה התנועה בדרך לעבודה ובילוי הזמן במכונית בפקקים, משפיעה על כל היום שלכם, ואפילו על ההחלטות שתקבלו.

שימו לב כיצד האנרגיה שלכם משתנה באופן קיצוני, כאשר אתם עומדים או מתהלכים במהלך הפגישה, או כאשר הכיסא עליו אתם יושבים, לא כל כך נוח לכם.

  • חדר ישיבות – ספות במקום כסאות?

מתוך גישה זו, יש עיצוב משרדים המעדיפים לעצב את חדר הישיבות הפתוח שאמור להכיל כיסאות ושולחנות משרד, בספות במקום כסאות.

זה נשמע אולי שינוי קטן, אבל תארו לעצמכם איך הייתם מרגישים אם המשרד היה מציע לכם את התנאים של סלון הבית, בו אתם מבלים עם החברים שלכם, ובמקום לשבת על כסאות בחדר הישיבות, הייתם יכולים להתרווח על הספות.

אם חדר ישיבות פתוח נתפש כמושג מהפכני משהו, שרבים בוודאי מסתייגים ממנו, הרי שריהוט חדר הישיבות בספות (גם אם זה לא חלל פתוח אלא חדר סגור עם דלת דקורטיבית), יכול לקלוע למטרה ולהביא קצת רווחה ביום העבודה העמוס.

אגב, יש מנהלים מרחיקי לכת שחושבים שהמקום הטבעי לישיבה הוא על הרצפה. חושבים ועושים, מכינים אזור עם דשא מלאכותי שמאפשר לאנשים להתיישב על הדשא ולהרגיש קצת קרובים יותר לחיק הטבע. ישיבה על הרצפה עשויה להצמיח ישיבות פוריות, יעילות ובעיקר הרבה פחות מיגעות.

רוצים להישאר מעודכנים? הירשמו לניוזלטר שלנו וקבלו את כל העידכונים למייל

Call Now Button
נגישות
× איך אוכל לעזור לך?